تپه‌های شانه تخم‌مرغی


تپه‌هاي شانه تخم‌مرغي

نگاه كنید! تا چشم كار می‌كند سبزی یكدست و زیباست و تنها اجزایی كه سبز نیستند یكی همان چهاردیواری كوچك است و دیگری جاده‌ای كه خطی تقریبا سپید است و روی تپه‌ماهورها پیچ و تاب خورده و آنقدر این طرف و آن طرف رفته تا سرانجام زائران را برساند به بنای گلی. می‌دانید چرا گفتم «زائران»؟ آن بنایی كه وصفش را خواندید آرامگاه خالد نبی یا خالد بن سنان است كه در 2 كیلومتری روستای گچی‌سو از توابع بخش مركزی شهرستان كلاله استان گلستان قرار دارد.

تپه‌هاي شانه تخم‌مرغي

برای سفر به این زیارتگاه باید به فاصله 90 کیلو متری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و 55 کیلو متری شمال شرق شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو سری بزنید. یعنی جایی نزدیک به آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ. راه ارتباطی زیارتگاه خالد نبی کوهستانی است، ولی از طریق کلاله و تمرقره قوزی تا آن محل راه دشواری در پیش نخواهید داشت.

تپه‌هاي شانه تخم‌مرغي

تركمن‌ها اعتقاد دارند كه خالد نبی یكی از 4 پیامبری است كه در فاصله زمانی حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص) مردم زمانش را به یگانه‌پرستی دعوت می‌كرده است. پایین تر از بقعه خالد نبی، بقعه های عالم بابا و چوپان عطا و دره ای بنام پنج شیر و همچنین چشمه خضر دندان قرار دارند. طبق روایات رایج بین اهالی، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام و یا یکی از همرا هان او بوده است.

تپه‌هاي شانه تخم‌مرغي

توصیه می کنیم همین حالا باروبنه سفر را ببندید و راهی این منطقه شوید؛ چون تپه‌های اطراف آرامگاه در فروردین و اردیبهشت سبزتر و زیباتر”‹ از همیشه هستند و طی مسیر تا آنجا، آسان‌تر و دلپذیرتر از ماه های دیگر سال است.

تپه‌هاي شانه تخم‌مرغي

كنار آرامگاه هم گورستانی قدیمی است كه گفته می‌شود قدمتش به دوران باستان پیش از اسلام می‌رسد و حدود 600 سنگ مزار استوانه ای تا ارتفاع حداکثر 2 متر در آن دیده می شود.

تپه‌هاي شانه تخم‌مرغي

گرچه این آرامگاه، اصلی‌ترین جاذبه گردشگری روستای گچی‌سو به حساب می‌آید؛ اما حیف است كسی بخواهد خالد نبی برود و در روستا قدم نزند چون هنوز هم در برخی قسمت‌های گچی‌سو، چادرهای تركمنی معروف به آلاچیق برپا هستند كه دیدنی است و البته روستا، چشمه‌ای باصفا با آب گوارا نیز دارد كه به آن خضر زنده می‌گویند.

تپه‌هاي شانه تخم‌مرغي

برای سفر به گچی‌سو باید ابتدا به شهر كلاله در استان گلستان بروید،چون این شهر جاده‌ای مناسب برای دسترسی به روستا دارد.

تپه‌هاي شانه تخم‌مرغي
تپه‌هاي شانه تخم‌مرغي
تپه‌هاي شانه تخم‌مرغي

آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: